Kuopion kameraseuralle uusi puheenjohtaja

Kuva: SKsLE, EFIAP, NSMiF/d1, NMiFC2018, NMiFM2022 Merja Martikainen

En arvannut, kun pääsiäisenä 6.4.2012 otin ensimmäisen kerran järjestelmäkameran käsiini, mihin se vielä johtaisikaan. Olin päättänyt tutustua kameraan vaihe vaiheelta hyvän ystäväni, valokuvaaja Mikko Mäntyniemen kannustamana. Päätin lukea Canonin opaskirjan ’Parempia kuvia’ ja sivu sivulta aloin päästä jyvälle kameran monista toiminnoista. Aina kun en jotain ymmärtänyt, saatoin soittaa Mikolle ja kysyä, mitä asia mahtoi tarkoittaa. Niin alkoi matkani valokuvauksen kiehtovaan maailmaan. Jo kesällä pohdiskelin, olisiko kameraseuraan liittymisestä minulle hyötyä ja syksyllä 2012 liityin ensimmäisen kerran jäseneksi Kuopion Kameraseuraan. Huomasin heti, miten paljon ja kuinka nopeasti seurassa harrastaminen kehitti kuvaustaitojani. Sen vuoden kesä kului kuvatessa, päivisin ulkosalla ja illat tietokoneella, läpi käyden satoja kuvia, jotka olin päivällä ottanut. Kuvaaminen vei minut mennessään aivan täysin. Sain seurasta tarvitsemaani ohjausta ja kannustusta. Kun sopiva tilaisuus tarjoutui, päätin osallistua vuoden 2014 keväällä pidettyyn vuosinäyttelyyn, joka oli esillä VB-valokuvakeskuksella. Tuntui upealta, kun oma kuva pääsi esille kotikaupungissani, valittujen näyttelykuvien joukkoon.

Elämässä tapahtuu monesti kaikenlaista, mikä saattaa järjestää elämän uusiksi. Niin kävi minullekin ja sekä kuvaaminen että kamera jäivät joksikin aikaa ’hyllylle’. Kuvasin kuitenkin työssäni kännykällä ja lähinnä sometarkoituksiin, jolloin huomasin kameraseuran järjestämistä valokuvaus- sekä sommittelukursseista olevan hyötyä siinäkin. Vaan aina voi kipinä syttyä uudelleen. Niinpä kaivoin järjestelmäkameran kaapista ja aloitin kuvaamisen jälleen vuonna 2020. Siinä vaiheessa en edes empinyt seuraan liittymistä, vaan se oli minulle itsestäänselvyys.

Valokuvaus on usein yksinäistä puuhaa, mutta sitä voi harrastaa niin monella tavalla. Minulle, uteliaalle ja tiedonnälkäiselle, seuratoiminta on tarjonnut mahtavia tilaisuuksia uuden oppimiseen. Seuramme menestyneet kuvaajat ovat auliisti auttaneet ja neuvoneet kuvausniksejä ja jakaneet teknistä osaamistaan. Tietoa ei ole pantattu, vaan ’hyvä on pantu kiertämään’. Siksi Kuopion Kameraseura onkin niittänyt laajalti menestystä 2000-luvulla. Seuramme menestys Suomen parhaana kameraseurana kuutena vuonna peräkkäin, Pohjoismaiden mestaruus kahtena vuonna sekä seuramme jäsenten saama kansallinen ja kansainvälinen menestys ei ole sattumaa. Se on pitkäjänteisen ja hedelmällisen yhteistyön tulosta jäsentemme kesken.

Kuopion Kameraseura on nyt uuden vuosikymmenen kynnyksellä. Ensi vuonna vietämme seuramme 70-vuotisjuhlia monenlaisen tekemisen parissa. Ensi vuosi tulee olemaan Kuopion Kameraseurassa seuratoiminnan vuosi ja kaikki jäsenet ovat tervetulleita luomaan juhlavuodestamme ikimuistoista. Meillä on syytä olla ylpeä hienosta seurastamme ja nyt on mainio tilaisuus näyttää kuopiolaisille osaamistamme monin eri tavoin. Kuopio Kameraseuran sääntömääräisenä tehtävänä onkin kohottaa sekä valokuvataiteen että valokuvaamisen arvostusta kotikaupungissamme, jossa niille on pitkät perinteet. Lainatakseni edellisen puheenjohtajamme Petteri Mussalon sanoja: ”Hyvä valokuva ansaitsee tulla nähdyksi!”

Uskon, että uutena puheenjohtajana edustan tavallista valokuvauksen harrastajaa, joka haluaa kehittyä ja kehittää taitojaan. Samalla ymmärrän, mitä aktiivinen ja jäseniä osallistava seuratoiminta parhaimmillaan on ja että sen pitää olla juuri jäsentensä näköistä. Otan nöyrin mielin vastaan puheenjohtajuuden ja toivon seurassamme välittömän vuorovaikutuksen ilmapiirin kumpuavan yhdessä tekemisestä ja kokemisesta. Tuodaan seuramme uudelle kymmenluvulle vauhdikkaasti ja valovoimaisesti!

Anne Tuomainen