Petri  Damstén voitti kultaa kuvasarjojen Pohjoismaisissa mestaruuskilpailuissa

Kuopion Kameraseuran Petri  Damstén on voittanut kultaa kuvasarjojen Pohjoismaisessa mestaruuskilpailuissa kuvasarjallaan ‘Boxer’. Kuvasarja tarkoittaa sarjaa kuvia, joiden kesken vallitsee sisäinen yhteys. Kukin valokuvaaja voi osallistua kilpailuun kahdella 3-5 kuvan kuvasarjalla.

Damstén voitti kultaa kokonaiskilpailussa Pohjoismaisen kameraseurojen liiton (NFFF) jakamana. Damsténin sarja ‘Boxer* sai ainoana kuvasarjana täydet pisteet kaikilta tuomareilta.

Damsténin menestys ei ole sattumaa, sillä hän on kansainvälisten kuvakilpailujen kestomenestyjä ja esimerkiksi yksittäisten valokuvien hallitseva Pohjoismaiden mestari.

“Jake Mattila ehdotti nyrkkeilyaiheista kuvausta, ja saimme luvan käyttää Kuopio Fighter Clubin tiloja kuvien ympäristönä. Ennen kuvauksia olin pohtinut läjän ideoita, joita lähdimme toteuttamaan. Kuvauksessa syntyi kuusi otosta, joista kokosin viiden kuvan sarjan tähän pohjoismaiseen kilpailuun”, kuvailee Damstén kuvasarjan syntyä.

Kisassa jaettiin myös kisan parhaan kuvaajan titteli, jonka perustana oli kahden kuvasarjan saavuttamat yhteispisteet. Tämä yhteispisteissä suurimman tuloksen saanut nimetään ja Pohjoismaiden mestariksi ja tällä kertaa tittelin vei ruotsalainen Clas Gustafson.

Seppo Vataselle hopeaa Ruotsin raadilta

Kisassa jaettiin Pohjoismaiden kokonaiskisan lisäksi myös jokaisen jäsenmaan tuomaroimat mitalistit. Näiden osakilpailujen osalta Kuopion Kameraseuran Seppo Vatanen saavutti hopeaa Ruotsin kameraseurojen liiton (RSF) myöntämänä sarjallaan ‘Lord Of The Cold’

Vatasen menestyskuva otettiin lumisateisena päivänä.

“Kuvauspäivänä lumisade loi kauniin, tunnelmallisen  ja erilaisen tunnelman, joka eroaa täysin aurinkoisen ja kontrastikkaan päivän kuvista. Lumisateen keskellä lentävä maakotka on kuin lumottu olento, sen terävät silmät tarkkailevat ympäristöään valkoisen maiseman keskellä. Kontrasti lumen ja maakotkan höyhenpeiton välillä luo kiehtovan kuvan, joka henkii rauhaa ja kauneutta”, kuvailee Seppo Vatanen kuvasajan ottohetkeä ja tunnelmia.

Kuopion Kameraseuran kautta Vatanen sai innostuksen osallistua kilpailuun.

“Osallistuin ensimmäistä kertaa kyseiseen kuvakilpailuun. Olen hyvin yllättynyt ja otettu menestyksestä. Kuopion Kameraseura on tuonut paljon uutta intoa kuvaamiseen ja muiden seuralaisten kannustamana uskalsin laittaa kuviani myös kilpailuun. Kiitos erityisesti Kuopion kameraseurasta Jukka Lappalaiselle, jonka järjestämänä kuvauspäivänä kuvasarjan kuvat on otettu”, taustoittaa Vatanen osallistumistaan kilpailuun.

Pohjoismainen valokuvamestaruuskilpailu

Kuvasarjojen Pohjoismainen mestaruuskilpailu käydään vuosittain yksittäisten pohjoismaisten kotimaansa kameraseurojen liittoon (RSF, NSFF, AFCC ja SDF) kuuluvien valokuvaajien kesken.

Kilpailussa on vapaa aihe ja osallistuva voi joko väri- tai mustavalkokuvilla. Kukin valokuvaaja voi osallistua kilpailuun kahdella kuvasarjalla.

Kaikki kilpailun tulokset:

Petri Damstén