Petri  Damstén voitti Pohjoismaisen valokuvamestaruuskilpailun

Kuopion Kameraseuran Petri  Damstén on voittanut vuoden 2023 Pohjoismaisen valokuvamestaruuskilpailun mustavalkokuvien sarjassa.

Petri Damsténin voittoisa kuvasarja.

Damsténin menestys ei ole sattumaa, sillä hän on kansainvälisten kuvakilpailujen kestomenestyjä. Hänen motiivinsa ei kuitenkaan kumpua kilpailemisesta, vaan motivaattorina on hyvien, itseä miellyttävien kuvien ottaminen.

“En koskaan kuvaa jotain kisaa varten ja joskus ei kyllä ole sen kummempaa tarkoitusta kuin yrittää tehdä hyviä kuvia. Esimerkiksi Pilot-kuvan ajatus lähti siitä, että huomasin kun kaverilla oli komea parta, niin houkuttelin sen studioon. Olihan tuossa muutenkin semmoinen teema että kaikki kuvat voittaneessa mustavalkosarjassa oli parrakkaita miehiä.”, kuvailee Damstén metodejaan.

Mustavalkosarjan kokonaiskilpailun voittaja Damstén saavutti myös kuvakohtaisessa kokonaiskisassa  mustavalkosarjassa pronssimitalin kuvallaan ‘Pilot’

Myös muita mitalisijoja seuran jäsenille

Kisassa jaettiin Pohjoismaiden kokonaiskisan lisäksi myös jokaisen jäsenmaan tuomaroimat mitalistit. Näissä osakilpailuissa tuli seuraavat palkintosijat seuran jäsenille:

• Markus Sipilä, AFCC (Suomi) hopea, mustavalkosarja, kuva ‘Pinkerton’
  • Merja Martikainen, SDF  (Tanska), hopea, mustavalkosarja, ‘Storm Woman Mono’
  • Petri Damstén, NSFF (Norja), hopea, värisarja, ‘Skeleton In The Closet’

Kuopion Kameraseura joukkuekisan kolmanneksi

Kuopion Kameraseura menestyi myös joukkueena erinomaisesti, sillä seura nappasi kolmannen sijan seurojen välisessä Pohjoismaisessa valokuvamestaruuskilpailussa. Seura onkin vakiinnuttanut aseman yhtenä Pohjoismaiden parhaista valokuvausseuroista, sillä mitaleja on tullut joukkueena tasaiseen tahtiin. Viime vuonnahan seura voitti tämän samaisen kisan ja on ollut mitaleilla neljä vuotta peräkkäin.

“Vaikuttaisi sille, että Kuopio on valokuvaajalle hyvä paikka kasvaa. On todella hienoa, että Kuopion Kameraseura on saanut jäsenistöönsä laajan joukon tasokkaita, innokkaita ja aktiivisia kuvaajia. Seuratasolla tämä tarkoittaa sitä, että kuvausharrastusta aloitteleville jäsenille on tarjolla apua kokeneemmilta jäseniltä, mikä puolestaan kehittää koko seuran kuvaajien tasoa”, iloitsee Kuopion Kameraseuran puheenjohtaja Kari Kumpulainen.

Kuopion Kameraseurasta kilpailuun osallistui 11 kuvaajaa ja näiltä 34 kuvaa hyväksyttiin kilpailun näyttelyyn. Kuvia kilpailussa hyväksyttiin seuraavilta kuvaajilta ja samalla he muodostivat Kuopion Kameraseuran joukkueen:

• Petri Damstén
  • Seppo Hinkula
  • Jukka-Pekka Korpi-Vartiainen
  • Kari Kumpulainen
  • Jukka Lappalainen
  • Wille Markkanen
  • Merja Martikainen
  • Juha Saastamoinen
  • Markus Sipilä
  • Anne Tuomainen
  • Seppo Vatanen

Pohjoismainen valokuvamestaruuskilpailu

Pohjoismainen valokuvamestaruuskilpailu käydään vuosittain yksittäisten pohjoismaisten kotimaansa kameraseurojen liittoon (RSF, NSFF, AFCC ja SDF) kuuluvien valokuvaajien ja myös edellä mainittuihin liittoihin kuuluvien kameraseurojen kesken.

Kilpailussa on kaksi digikuvasarjaa: väri- ja mustavalkosarja. Kukin valokuvaaja voi osallistua kilpailuun neljällä kuvalla kummassakin sarjassa. Samalla kuvalla voi osallistua vain yhteen sarjaan.

Kaikki kilpailun tulokset: https://www.nordic.photo/2023/05/13/results-from-the-nordic-championship-of-photography-2023/?fbclid=IwAR0yzyF_7ajmtSZEbF7Kru_wpItoR1sEVMbKkxcUjwqzgBYUUc0QPQIr19Y

Kari Kumpulainen, puheenjohtaja Kuopion Kameraseura ry, p: 044 554 7285

Petri Damstén