Kuukausikisan “kylmä” tulokset

Tammikuun kuukausikisaan jätettiin 44 kuvaa ja näistä seuloutui voittajaksi Mikko Liukon kuva ‘Icefog afternoon on ice’

“No se oli aika outo kokemus aurinkoinen fillarointi talvipäivä Kallavedellä noin -14c pakkasessa. Yhtäkkiä eteen tuli sumu, jolloin näytti kuin jäätie katoaisi ja jopa tuntui että on alamäki. Itse sumu oli noin 10-15 metriä korkea ja kaikki pinnat peittyivät jääpisaroista. Kaveri kuvassa katseli Haapaniemen voimalaa ja nopeasti otin kuvan kännykällä, joka sekin poimi jääpisarat”, kommentoi Liukko voittoisaa kuvaansa.

Mikko Liukko – Icefog afternoon on ice

Toiseksi kuukausikilpailussa äänestettiin Pasi Hannulan kuva ‘lumihiutale’

“Kyseessä oli kotona parvekkeelle tehty kuvaustilanne, jossa mustalle kartongille on napattu taivaalta leijaileva lumihiutale. Suurennussuhde on 5:1 ja makrotarkennuskiskolla tarkennettu. Kiskolla tarkennus on tärkeä erittäin lyhyen (0,25 mm) syväterävyyden vuoksi. Lumihiutale on hyvin herkkä lämpötilalle, joten omaa hengitystäkin on kontrolloitava, ettei lämmin henkäisy sulata hiutaletta”, kertoo Hannula miten haastavaa on lumihiutaleen kuvaaminen.

Pasi Hannula – lumihiutale

Kolmannen sijan vei nimiinsä Petri Damstén kuvallaan  ‘Frosty Tree’.

Tuolloin oli alle -20 astetta pakkasta. En ole niin komeita huurteita nähnyt tuon jälkeen”, kuvailee Damstén talvisen kuvan ottohetkeä.

Petri Damtstén – Frosty Tree

Onnea kärkikolmikolle!

Seuraavan kuukauden aihe on ‘epätarkka’. Aihe antaa paljon tilaa erilaisille näkemyksille ja kuten Mikko Liukko totesi: “Siis jos kuva ei ole se tarkin, mutta siinä on se tunnelma”.  Tuleekin olemaan mielenkiintoista nähdä, miten aihetta käsitellään

Kuvia pääsee heti lataamaan ja aikaa lataamiselle on 4.3.2023 klo 12:00 saakka, jolloin kuukausikisa päättyy. Kukin voi ladata maksimissaan kolme kuvaa ja kahden kuvan tulee olla otettu tai tehty kuukausikilpailun aikaan.

Päättyneen kisan tulokset löytyvät tästä linkistä: