Kesäkauden avajaiset Poukaman leirikeskuksessa

Kuopion kameraseuran kesäkauden avajaisia vietettiin leppoisassa ja kauniissa kevätsäässä Poukaman leirikeskuksen takkatuvalla 14.5.2022. Pariin vuoteen ei koronaepidemian vuoksi ole ollut juurikaan seuran väen kokoontumisia, joten tilaisuus oli tervetullut.

Puheenjohtajan terveiset

Tilaisuuden aluksi seuran puheenjohtaja Petteri Mussalo kävi läpi seuran nykyistä tilannetta, mikä näyttää aktiiviselle ja valoisalle. Seuran jäsenten määrä on noussut yli sadan ja lisäystä on vuodessa tullut yli 25 henkilöä. Seura on myös todella aktiivisessa vaiheessa, mistä osoituksena on seurassa on työn alla useita kansallisia ja kansainvälisiä valokuvanäyttelyitä.

Petteri Mussalo käy läpi seuran nykytilaa. Kuva Katri Bäck.

Petteri Mussalo kävi myös läpi seuran jäsenten menestystä erilaisissa valokuvauskilpailuissa ja näyttelyissä. Seura on voittanut monta vuotta peräkkäin kameraseurojen seuracupin, jota voidaan verrata Suomen mestaruuteen. Lisäksi seuran jäsenet ovat pärjänneet yksittäin erilaisissa kilpailuissa, joista kirsikkana kakun päällä oli Marc Sabatin sijoittuminen pronssille commercial photogapher -sarjassa World Photographic Cup -kilpailussa. Puheenjohtaja päätti katsauksensa kutkuttavasti siihen, että seuraavana päivänä odotettiin saatavaksi tuloksia Pohjoismaisesta valokuvamestaruuskilpailusta. Tässä kisassahan Kuopion kameraseura joukkueena oli edellisellä kerralla pronssilla ja sitä edellisenä vuonna tuli voitto, joten odotukset oli syytä pitää korkealla tällekin vuodelle. Ja niinhän siinä kävi, että tätä kirjoitettaessa tiedetään seuran voittaneen joukkuekisan ja Merja Martikainen voitti mustavalkosarjan.

Tietoiskuja jäsenille

Seuratoiminta on parhaimmillaan silloin, kun jäsenet jakavat omia kokemuksiaan ja tietouttaan muille jäsenille. Tätä periaatetta noudattaen kesäkauden avajaisissa kuultiin kaksi esitystä seuran jäseniltä. Luontokuvaaja Jukka Lappalaisen kertoi yksityiskohtaisesti luontokuvauksesta. Jukka on pitkään keskittynyt juuri luontokuvaukseen ja kuvaa sekä Suomessa että ulkomailla. Kuulijat saivat ensiluokkaisia neuvoja kalustosta, pukeutumisesta, kuvauspaikkojen löytämisestä ja jopa eläinten houkuttelusta. Kaikki höystettynä Jukan kuvilla sekä niihin liittyvillä huikeilla tarinoilla.

Jukka Lappalainen esittelee naamioasua, joka jättää kädet vapaaksi kuvaamiselle. Kuva Katri Bäck.

Wille Markkanen kävi vinkkejä aloittelijalle drone – kuvaukseen. Esityksessä keskityttiin eriyisesti siihen, mitä kaikkia sääntöjä ja määräyksiä liittyy dronekuvaukseen ja mitkä asiat sääntöviidakosta tulisi erityisesti huomata. Info osuuden jälkeen Seppo Hinkula demosi lennätystä ja kertoi vaiheittain, mitä tapahtuu, kun dronea lennätetään ja kuvataan.

Wille Markkanen kertoi dronekuvaamisen säännöistä. Kuva Katri Bäck.
Seppo Hinkula demoaa dronen lennättämistä. Kuva Katri Bäck.

Lopuksi kuvattiin, syötiin ja rupateltiin

Kun kameraseuran väki kokoontuu, olisi suorastaan ihme, mikä ei jossain vaiheessa alettaisi kuvaamaan. Niinpä infojen jälkeen levittäydyttiin kuvaamaan leirikeskuksen luonnonläheiseen ympäristöön. Valinnaisia kohteita löytyi sekä makrokuvaajille että eläin- ja maisemakuvaajille. Paikalla näyttäytynyt piisami osoittautui hankalaksi kuvattavaksi ja pari tikkaa jallittin teleputkihörhöjä aivan urakalla. Tuloksena oli aivan huikeita lähes onnistui -tilanteita, joita luonnollisesti väritettiin runsaalla pohdinnalla siitä, millainen kuva olisi tullut jos kohde olisi käyttäytynyt halutusti – valokuvauksessa ja kalastuksessa on jotenkin paljon samaa.

Mikko Liukko kuvaa ja muut ihmettelevät. Kuva Katri Bäck.
Anne Tuomainen metsästi makrokuvaa kukista. Kuva Katri Bäck.
Jos nyt tuolta tulee, niin tästä saadaan kuva. Kuva Katri Bäck.
Merja poseeraa, kun Marko zoomailee. Kuva Katri Bäck.

Jossain vaiheessa hätäisimmät alkoivat virittelemään nuotiota, minkä äärelle väki lopulta kertyi paistelemaan makkaraa sekä napostelemaan Martikaisen Merjan ja Katri Bäckin leipomia herkkuja. Kuten arvata saattaa, antoisin vaihe päivästä oli juuri tämä rento keskustelu nuotiolla ja siellä varmasti istutettiin seuraavien seuratapahtumien siemen.

Onnistuneen päivän kruunasi nuotiopiiri. Kuva Katri Bäck.

Nyt saa kesä tulla!