Kuopion kameraseuran jäsenille menestystä World Photographic Cupissa

Kuopion kameraseuran jäsen Marc Sabat on sijoittunut upeasti pronssille commercial photogapher -sarjassa World Photographic Cup -kilpailussa, joka on ammattikuvaajien vuoden kovin koitos. Kisaan osallistujat ovat kovan seulan läpikäyneitä kansainvälisen tason huippuja, joten voidaan hyvällä syyllä siis sanoa, että kisamenestys osoitti Marc Sabatin olevan yksi maailman parhaista mainoskuvaajista.

Lisää tietoa: World Photographic Cup

Marc Sabat kasvoi kansainväliseksi mestarikuvaajaksi kameraseuran suojissa

Viime vuosina Sabat on saavuttanut useita kansainvälisiä palkintoja, jolloin helposti unohtuu, että hän kuvannut vasta kohtuullisen lyhyen aikaa ja aloittanut kuvaamisen varttuneella iällä.

“Noin 9 vuotta sitten sain hankittua elämäni ekan pikku pokkarin, mutta hetken sillä kuvattuani päätin päivittää hieman kalustoa. Liityin myös melko varhaisessa vaiheessa Kuopion kameraseuraan, missä sain kilpailurymästä neuvoja ja vinkkejä. Erityisesti seuran menestyneisiin kuvaajiin kuuluva Merja Martikainen auttoi tosi paljon”, kuvailee Marc Sabat uransa alkuaikoja.

Alkuvaiheen opetteluajan jälkeen urheilutaustan omaavaa Sabatia alkoi kiinnostaa myös kilpaileminen.

“Tuli nopeasti aika kokeilla siipiä FIAP -kisoissa ja sieltä tulikin nopeasti menestystä ja mm. Trierenbergissa kulta ja kolme pronssia. Osallistuin sitten pohjoismaiden mestaruuskisoihin ja niissä saavutin kolme voittoa.  Viime syksynä sain kahdessa eri sarjassa QEP arvonimen (qualifided European photographer)”, kertoo Sabat ensimmäisistä kansainvälistä kilpailuistaan.

Alkuvaiheessa kuvaaminen oli iloista kokeilua ja opettelua, mutta pian kilpailumenestyksen myötä toiminta alkoi vakavoitumaan. Tämä johti Sabatin ammattilaisuuden tielle.

“Pikkuhiljaa valokuvauksesta oli tullut minun leipätyö, joten kilpailurintamalla oli luontevaa siirtyä kilpailemaan ammattilaiskisoissa. Tärkeitä askelia oli päästä maajoukkueeseen (Finnish photo Awards) ja siitä kautta mukaan World Photographic Cup -kisoihin. Näissä kisoissa on menestys ollut upeaa, eli ensin sain Best of nation -palkinnon (Team Finland -joukkueen paras tulos) ja nyt pari päivä sitten irtosi pronssi commercial -sarjassa. Ennen kuin kyseinen kuva on palkittu se on kolme kertaa tuomaroitu kolmen eri tuomariston toimesta, eli reitti on pitkä ja vahingossa ei pääse palkinnoille”, iloitsee Sabat viimeistä menestystään.

Lopuksi Marc haluaa kannustaa kaikkia seuran jäseniä mukaan kisoihin.

“Suosittelen vahvasti kisaamista kaikille Kuopion kameraseuran jäsenille, koska se pakottaa nostamaan omaa tasoa jos meinaa pärjätä. Ja tason nostamisesta on pelkästään hyötyä”, tiivistää Sabat.

Seuralle menestystä myös FEP Awardseista

Kuopion kameraseuran jäsenet olivat myös hyvin mukana tämän vuoden FEP (The Federation of European Photographers) Awardseissa, eli Euroopan ammattikuvaajille ja amatööreille suunnatussa kilpailussa. Kisaan osallistui Kuopion kameraseurasta kaksi jäsentä, eli Juuso Timonen ja Nico Puumalainen, jotka molemmat saavuttivat kunniakirjat. Kokonaisuutena Kuopion kameraseuran menestys oli siis erinomainen.

Lisää tietoa: FEP kilpailu