Puheenjohtajan kesämietteitä

Kävin viime viikolla Helsingissä katsomassa Stanley Kubric’in valokuvanäyttelyn. Hienoja hänen elokuvallista uraansa pohjustavia valokuvanovelleja. Näyttely muistutti, että hyvä kuva on helppo katsoa ja hyvä kuva kertoo tarinan. Lähtökohtaisesti hyvä kuva ansaitsee tulla nähdyksi. Erilaiset näyttelyt ja kilpailut kuuluvatkin oleellisena osana valokuvaukseen.

Olen usein pohtinut sitä, miksi Kuopiossa syntyy jatkuvasti uusia korkeatasoisia valokuvaajia ja valokuvataiteilijoita. Juomavesi, maasäteily ja hiljalleen lisääntyvät tuulivoimalapuistot eivät tätä ole selittäneet. Kulttuurihistoriaa kunnioittaen ja perinteeseen uskoen Victor Barsokevitsch, Tuttu Jänis ja muut tunnetut mestarit ovat pohjustaneet tätä päivää. Kuopion Kameraseura on lähes seitsemän vuosikymmenen ajan koonnut kuopiolaisia valokuvauksen ystäviä yhteisten teemojen pariin. Näin pitkäaikaiseen toimintaan on mahtunut vaihtelua ja muutoksia. Toiminnan aktiivisuus on vaihdellut, tekniikka on kehittynyt, jopa kokouksemme ovat viime vuosina digitalisoituneet. Mutta hyvät kuvat ovat pysyneet hyvinä kuvina vuodesta toiseen ja tulevat myös pysymään hyvinä kuvina. Trendit ja muoti muuttuvat ja valokuvat siinä mukana maailman ympärillä muuttuessa. Muutoksen voi havaita selailemalla kuukausikilpailumme 5300 kuvan kuvasatoa jo lähes kymmenen vuoden ajalta Flickr- galleriassamme.

Toimintaamme on viime vuosina leimannut aktiivinen osallistuminen ja menestyminen kansallisissa näyttelyissä. Menestyminen kuvaa toimintaamme ja kuvaajiemme halua jakaa osaamistaan muille kuvaajille. Olemme menestyneet sekä yhdessä joukkuekilpailuissa että yksilöinä.

Viimeisin menestys tapahtui Suomen Ammattivalokuvaajat ry:n järjestämässä Finnish Photo Awards– kilpailussa, jossa kilpaillaan lukuisissa eri kategorioissa. Kilpailu on kaksivaiheinen, ensin valitaan kymmenen finalistia kuhunkin kategoriaan lähetettyjen kuvien joukosta. Kuopiossa 24-25.9.2021 järjestettävässä loppukilpailussa tuomaristo valitsee voittajat avoimen arviointitilaisuuden jälkeen.

Osallistumme tapahtuman järjestelyihin kokeilemalla kuvakaraoke- konseptia ensimmäisen kerran.

Tällä kertaa seitsemän Kuopiolais-Pohjois-Savolaista valokuvaajaa pääsi mukaan finaaleihin. Seuramme jäsenten Petri Damsténin, Niko Puumalaisen, Marc Sabat’in ja Juuso Timosen lisäksi Antti Karppinen, Juho Korpela ja Jenni Hieta saivat töitään finaaleihin yhdessä tai useammassa kategoriassa.

Kaikille sylintäydeltä turvavälit huomioiden onnea!

Marc Sabat, tuo kulttuurin ja kulinarismin moniottelija on lyhyen valokuvaajauransa aikana kehittynyt maailmanluokan kuvaajaksi. Marc aloitti valokuvauksen sattumalta kalastusoppaana toimiessaan. Retkikuvia asiakkaille saaliista, tunnelmista ja maisemista. Sitten kaupallista videokuvausta, johon vähitellen tuli mukaan myös still- kuvausta. Hiljalleen Marc aloitti osallistumisen näyttelyihin kokeneempien näyttelykuvaajien tukemana. Menestystä alkoi tulla, kunniakirjat ja mitalit ovat asiakkaiden nähtävillä Marcin studiolla Vuorikadulla. Ensimmäinen Pohjoismaiden mestaruus tuli 2019, tuplamestaruus 2020. Marc on ollut kantava voima myös viiden peräkkäisen seuracup- voittomme taustalla.

Marcin kuvissa on iloista huumoria ja rentoa meininkiä. Marc saa houkuteltua kuviinsa monenlaisia malleja, mainittakoon esimerkkinä kuva hänen kypäräpäisestä anopistaan. Kuvat ovat viimeisteltyjä ja teknisesti tinkimättömän laadukkaita. Ne täyttävät ehdottomasti edellä pohditun hyvälle kuvalle asetettavat vaatimukset.

Marc toivoo hänen esimerkkinsä myötä uusien kuvaajien jakavan ja näyttävän omia kuviaan aktiivisesti. Ja hyvä mahdollisuus tähän on osallistuminen ensin kerhokilpailuihin, sitten näyttelyihin kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Petteri Mussalo
Kuopion kameraseura ry