Petri Damsténille korkea kansainvälinen tunnustus FIAP:lta

Kuopiolainen valokuvaaja Petri Damstén on saanut kameraseurojen kansainvälisen kattojärjestön FIAP:in (Federation Internationale de l’Art Photographique) myöntämän MFIAP -arvonimen (Maitre de la Fédération Internationale de l’Art Photographique). Damstén on Kuopion Kameraseuran jäsen.

MFIAP perustuu kuvasarjaan

Kameraseuratoiminnan arvonimet perustuvat pääsääntöisesti näyttöihin, eli laadukkaaseen työhön. MFIAP arvonimeä haetaan 20 kuvan sarjalla ja tämä puolestaan arvostellaan kansainvälisen raadin puolesta. Damsténille myönnetty arvonimi tuli “The dark room” -nimisellä kuvasarjalla.

Petri Damstén – ‘Burning at both ends’

“Sain ensimmäisen inspiraation kuvasarjaan kun kuuntelin suosikki metallibändiäni, Sentencediä. Ideat kehittyivät siitä kuvasarjaksi, miltä synkkä mieli voisi näyttää kuvina. Kaikki ne synkät ajatukset, jotka jatkavat pyörimistään mielessä ja painavat ihmistä alas. Kuin pimeä huone oman pään sisällä”, kuvailee Damstén kuvasarjan syntyyn johtanutta prosessia.

Kuvasarja osoittautui ajankohtaiseksi ja yleisöltä saatu palaute oli kannustavaa.

“Kun aloin lisäämään kuvia sosiaaliseen mediaan aloin myös saada kommentteja että nämä kuvat kuvaavat hyvin tuntoja joita ihmisillä on ollut covid-19 eristyksen aikana”, kertoo Damstén.

Damstén kanavoi omia tuntojaan kuvien kautta ja niillä on hänelle suuri merkitys elämänhallinnassa.

“Tämä sarja jatkaa minun mielenterveys ongelmien kuvaamista. Vuonna 2009 jouduin itse jäämään eläkkeelle masennuksen takia. Siitä lähtien valokuvaamisella on ollut tärkeä rooli elämässäni terapian muodossa. Monet ihmiset ajattelevat, että kuvat jotka ovat näin synkkiä masentaisivat, mutta asia on minulle juuri päinvastoin. Kuten Sentencedin erittäin synkät sanoitukset myös synkät kuvat antavat minulle voimaa selvitä eteenpäin”, kuvailee Damstén suhdettaan valokuvaukseen.

LINKKI: Lisätietoa kuvasarjan synnystä

MFIAP on suomalaisille harvinainen saavutus

Korkeimman arvonimen myöntäminen suomalaiselle valokuvaajalle on erittäin harvinaista ja Damstén on vasta neljäs suomalainen, jolle arvonimi on myönnetty. Aiemmat arvonimen saavuttaneet suomalaiset ovat Erik Lauraeus, Ilkka Niskanen ja Sami Lommi. Kaikkiaan tänä vuonna myönnettiin MFIAP -arvonimiä kuusi kappaletta koko maailmanlaajuisesti.

Tarkemmin MFIAP-arvonimestä: https://www.fiap.net/en/mfiap

Lisää tietoa: