Merja Martikainen voitti Pohjoismaisen valokuvamestaruuskilpailun

Kuopion Kameraseuran Merja Martikainen on voittanut Pohjoismaisen valokuvamestaruuskilpailun mustavalkokuvien sarjassa. Mestaruus on Merjalle jo toinen ja aiemman mestaruuden hän voitti vuonna 2018 värikuvasarjassa.

“Iloisella tavalla hämmentynyt olo on juuri nyt. Vaikka lähetän joskus kuviani erilaisiin kilpailuihin, niin en kuitenkaan tee kuvia kilpailuja varten, vaan kuvaan aina fiiliksen pohjalta itseäni kiinnostavia aiheita. Tämän vuoksi menestys on tietysti aina positiivinen yllätys”, kuvailee Martikainen tuntojaan.

Merja Martikainen 'Dancing with gauze'

Kuva: Merja Martikanen ‘Dancing with gauze’

Kuopion Kameraseura joukkuekisan voittajaksi

Kuopion Kameraseura menestyi myös joukkueena erinomaisesti, sillä seura nappasi historiansa toisen Pohjoismaisen valokuvamestaruuskilpailun voiton vuoden 2020 mestaruuden lisäksi. Viime vuonna seura sai pronssia samassa kilpailussa.

“Olemme vakiinnuttaneet asemamme Pohjoismaiden johtavana valokuvaseurana. Tämä on innostavaa ja pistää ajattelemaan, että Kuopiossa täytyy olla vesijohtovedessä jotain oikein hyvää”, iloitsee Kuopion Kameraseuran puheenjohtaja Petteri Mussalo.

Kuopion Kameraseurasta kilpailuun osallistui 15 kuvaajaa ja näiltä 61 kuvaa hyväksyttiin. Kuvia kilpailussa hyväksyttiin seuraavilta kuvaajilta ja samalla he muodostivat Kuopion voittoisan joukkueen:

• Petri Damstén
  • Jukka Lappalainen
  • Merja Martikainen
  • Marko Paakkanen
  • Juha Saastamoinen
  • Marc Sabat
  • Jukka-Pekka Korpi-Vartiainen
  • Wille Markkanen
  • Seppo Hinkula
  • Olli Punto
  • Anne Tuomainen
  • Kari Kumpulainen
  • Niko Puumalainen
  • Markus Sipilä
  • Juuso Timonen

Pohjoismainen valokuvamestaruuskilpailu

Pohjoismainen valokuvamestaruuskilpailu järjestetään vuosittain. Se käydään pohjoismaisten, kotimaansa kameraseurojen liittoon (RSF, NSFF, SKsL ja SDF) kuuluvien seurojen jäsenten kesken.

Kilpailussa on kaksi digikuvasarjaa: Väri ja Mustavalko.

Pohjoismainen valokuvamestaruuskilpailu käydään yksittäisten pohjoismaisten kotimaansa kameraseurojen liittoon (RSF, NSFF, SKsL ja SDF) kuuluvien valokuvaajien ja myös edellä mainittuihin liittoihin kuuluvien kameraseurojen kesken.

Kukin valokuvaaja voi osallistua kilpailuun neljällä kuvalla kummassakin sarjassa. Samalla kuvalla voi osallistua vain yhteen sarjaan.

Tänä vuonna 2022 kilpailuun osallistui yhteensä kaikista neljästä maasta 505 valokuvaajaa, 1960 värikuvalla ja 1817 monokuvalla.

Kaikki tulokset: Pohjoismainen valokuvamestaruuskilpailu 2022

Petteri Mussalo, puheenjohtaja Kuopion Kameraseura ry, p: 045 202 1446