Digijärkkäri tutuksi -kurssi muuttaa muotoaan!

Kauan Kuopion Kameraseuran koulutuksen kulmakivenä toiminut Digijärkkäri tutuksi -kurssi muuttuu vuodesta 2020 alkaen. Jatkossa järjestämme kahta kurssia; Valokuvauksen perus- ja jatkokurssia. Molemmat kurssit sisältävät neljä opetuskertaa, joista peruskurssin ensimmäinen kerta on nk. esikurssi, jossa käydään läpi kameran nappulatekniikan alkeita. Esikurssi on tarkoitettu kaikille niille, joilla ei ole juuri mitään kokemusta oman kameran toiminnoista. Esikurssin tarkoitus on sujuvoittaa varsinaisen kurssin etenemistä saattamalla kaikki kurssilaiset taidoiltaan lähemmäs toisiaan heti alkuvaiheessa. Kurssin tunnuspiirteenä ollut käytännön harjoittelu ja ”kädestä pitäen” opastaminen ei ole häviämässä minnekään, vaan on selkeästi osa kurssin opetusta.

Kurssikuvaukset:

Peruskurssi
Esikurssi
Esikurssi on tarkoitettu niille, joilla on hyvin vähän tai ei yhtään kokemusta oman kameran käytöstä. Kurssilla opetellaan sellaisia asioita kuin valotusajan, aukon ja herkkyyden (ISO) säätäminen, objektiivin vaihtaminen ja hyvä kuvausasento. Mikäli hallitset nämä asiat, suosittelemme tulemaan vasta varsinaiselle kurssille (Osa 1).

Osa 1
Opettelemme erilaisia valokuvaukseen liittyviä sommittelun ja kuvallisen ilmaisun perussääntöjä. Kurssikerran sisältöön kuuluu mm. kolmanneksen sääntö, kultainen leikkaus, taustan merkitys, negatiivinen tila ja erilaisten kuvakulmien käyttäminen. Kurssikerta sisältää opetettujen asioiden kokeilemista käytännössä.

Osa 2
Tällä kurssikerralla keskitytään valotusaikaan. Miten valotusaikaa ilmaistaan, miten se vaikuttaa valokuvaan ja mikä on ”oikea” valotusaika? Lisäksi käymme läpi herkkyyden (ISO) vaikutusta valotusaikaan. Kurssikerta sisältää opetettujen asioiden kokeilemista käytännössä.

Osa 3
Viimeisen kurssikerran aiheena on aukko. Saat vastauksen mm. sellaisiin kysymyksiin kuin; Miten aukkoluku ilmaistaan, miten aukko vaikuttaa valokuvaan? Mitä on syväterävyys ja mikä on ”oikea” aukko kussakin tilanteessa? Lisäksi kerrataan aiemmin kurssilla käsiteltyjä asioita. Kurssikerta sisältää opetettujen asioiden kokeilemista käytännössä.

Jatkokurssi
Osa 1
Jatkokurssin ensimmäisellä kerralla käydään läpi seuraavia asioita: Histogrammi, RAW-kuvat, valkotasapaino ja metadata. Käsittelemme myös valokuvaukseen liittyvää lainsäädäntöä, lähinnä tekijänoikeuksia ja sitä missä saa kuvata ja missä ei.

Osa 2
Toisen kurssikerran aiheena on mm. tarkennuspisteen vaihtaminen ja tarkennusmoodit, valotuksen mittaaminen ja vastavaloon kuvaaminen. Kurssikerta sisältää opetettujen asioiden kokeilemista käytännössä.

Osa 3
Kolmannella jatkokurssin kerralla tutustutaan salamakuvauksen perusteisiin. Lisäksi käydään läpi erilaisia valonmuokkaimia, kuten heijastimia. Mikäli olosuhteet sallivat, kokeilemme luonnonvalon hyödyntämistä valokuvauksessa. Kurssikerta sisältää opetettujen asioiden kokeilemista käytännössä.

Osa 4
Jatkokurssin viimeisellä kerralla käydään läpi kuvan arviointia ja palataan peruskurssin asioihin, kuten sommitteluun. Saatamme myös käydä läpi sellaisia asioita, joita aiemmilla kurssikerroilla on jäänyt käymättä ajanpuutteen takia.

Seuraava peruskurssi alkaa 26.4. (esikurssi) ja seuraavat kurssipäivät ovat 28.4., 3.5. ja 5.5. (kaikki klo 18.00 alkaen) Jokainen kurssikerta kestää 2h 30min.

Seuraavan jatkokurssin ajankohtaa ei ole vielä päätetty. Seuraa ilmoittelua tällä sivulla.

Kurssimaksu on 35€/kurssi Kuopion Kameraseuran jäsenille ja 50€/kurssi ei-jäsenille.
Pääset ilmoittautumaan seuraavalle peruskurssille tästä